Hyvää Suomesta merkki -kertoo kotimaisuudesta. Kuva: Ruokatieto |
Kotimaista ruokaa arvostetaan. Välillä kuluttajalle voi olla kuitenkin työn takana selvittää, mistä maasta tuote on peräisin, kuten Mari alkuvuodesta kirjoitti. Helppo tapa tunnistaa kotimainen tuote on Hyvää Suomesta -merkki. Se on selkeä ilmoitus kotimaisuudesta.
Kyseinen merkki ei ole suomalaisille aivan turha asia, koska Hyvää Suomesta on tuoreen tutkimuksen mukaan Suomen kolmanneksi arvostetuin tuotemerkki. Tulokset
selvisivät
Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta -lehden Brändien
arvostus 2012 -tutkimuksessa. Tutkimuksessa listattiin 100 suomalaisten
arvostetuinta
tuotemerkkiä. Kaksi ensimmäistä sijaa meni Fazerille ja neljäs
Joutsenmerkille. Kolmas sija on upea asia ja
Hyvää Suomesta -merkki onkin nostanut listasijoitustaan vuosien varrella.
Merkkiä myönnetään myös hunajalle
Myös
hunajantuottajat voivat hakea lupaa merkin
käyttöön hunajapurkeissaan. Tällä hetkellä 669 Suomen Mehiläishoitajain Liittoon kuuluvaa mehiläistarhaajaa on saanut käyttöoikeuden.
Käyttöoikeuden voi hakea vain 100-prosenttiselle,
kotimaiselle
hunajalle (ei
siis minkäänlaisille jatkojalosteille tms). Merkin saamiseksi hunajalla on tiukemmat
laatuvaatimukset eri ominaisuuksien osalta. Ennen merkin myöntämistä
tuottaja toimittaa hunajanäytteen tutkittavaksi SML:lle. Hunajalle
tehdään aistinvarainen arvostelu ja laboratoriaoanalyysit. Myös hunajan
sisältämä siitepöly tutkitaan, jolloin saadaan selville mistä kasveista hunaja on peräisin.
Hyvää Suomesta -merkin käyttöä valvotaan laatujärjestelmän puitteissa vuosittain.
Merkin takana laadukkaat tuotteet
Hyvää Suomesta -merkki sai alkuvuodesta käyttöön uuden sloganin "Ruokaa omasta
maasta". Itse pidän tästä sloganista, se vie lähelle ruuan tuotantoa. Ja vaikka mehiläiset eivät konkreettisesti maassa asukaan, hunajan mesi on suomalaisista kasveista peräisin.
Ruokatiedon markkinointi- ja viestintäpäällikkö Minna Kantén uskoo, että uudistus innosti yrityksiä käyttämään merkkiä aiempaa enemmän. "Merkin takana on monivuotinen työ ja hyvät tuotteet. Kuluttajat törmäävät merkkiin joka päivä", Kantén sanoo.
Ruokabrändien arvostus on tutkimuksen mukaan muutenkin nousussa. Tutkimuksessa 30 arvostetuimman brändin joukosta 12 liittyi ruokaan.
Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty
ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa. Toissijaisena
perusteena oli, kuinka monta prosenttia arvosanan antaneista oli
valmis suosittelemaan brändiä muille. Tutkitut brändit valittiin
erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2012, jolloin selvitettiin
spontaanisti tunnetuimmat brändit noin 110 tuoteryhmässä. Varsinainen
tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Kohderyhmänä olivat
15–79-vuotiaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti