Norjan
Vinmonopolet kampanjoi mehiläisten puolesta yhdessä Norjan mehiläishoitajienliiton kanssa. Kun 18–25-vuotias näyttää henkilöllisyyspaperinsa ilman, että
myyjä niitä kysyy, niin Polet lahjoittaa pienen summan mehiläishoidon hyväksi.
Kampanjan tavoitteena on, että nuoret
näyttäisivät itse aktiivisemmin henkilöllisyyspapereitaan. Tempauksella
pyritään keräämään mehiläisten hyväksi 250 000 Norjan kruunua (noin
30 000 euroa).
Norjalaiset uskovat, että nuoret arvostavat mahdollisuutta tukea mehiläisiä ja mehiläisten pölytystyötä.
Polet tekee yhteistyötä Norjan mehiläishoitajien liiton kanssa, jotta varat
ohjautuvat paikallisesti käyttöön mahdollisimman hyvin. Liitto käyttää varoja
mm. siitepöly- ja mesikasvien lisäämiseen ja maanviljelijöille kohdistettuun
tiedottamiseen mehiläiskasveista. Lisäksi liitto panostaa mm. uusien
mehiläishoitajien kouluttamiseen.
Polet muistuttaa kampanjatiedotteessaan, että maanviljelys ja
ruuantuotanto ovat riippuvaisia mehiläisistä. Esimerkiksi omenat, sipulit,
pähkinät, kahvinpavut ja mansikat tarvitsevat hyönteisten pölytystyötä. Ilman
mehiläisiä myös lukemattomilla linnulla ja eläimillä olisi edessään synkkä
tulevaisuus.
Olisiko vastaava
kampanjointi mahdollista Suomessa?
Alkon yhtiölakimies Jonna Björklund toteaa,
ettei vastaavalla kampanjoinnille ole Suomessa suoraa kieltoa esimerkiksi
alkoholilainsäädännön vuoksi. Sen sijaan Alko on velvoitettu toimimaan
erityisesti alkoholin haittojen vähentämiseksi yhteistyökumppaneiden kautta.
Kovin todennäköistä ei siis ole, että Alko ryhtyisi pelastamaan Suomen
mehiläisiä. Mutta sen sijaan monen muun yrityksen toimintaan mehiläisaihe varmasti
sopii.
Mehiläisiin kytkeytyvät kampanjat ovat olleet viime vuosina suosittuja. Kesällä esittelin yhdysvaltalaisen Whole Foods -vähittäiskauppaketjun kampanjaa, ja maailma löytyisi varmasti useita muita vastaavia tempauksia. Täällä SML:ssa on viimeksi tehty yritysyhteistyötä pari vuotta sitten Innocent-smoothien kanssa.
Tietysti otamme mielellämme vastaan yhteistyöehdotuksia mehiläisten pelastamiseksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti