Kyseessä on siis merkittävä avaus sille, että hunajan vienti kasvaisi. Pienikin siivu kiinalaisista markkinoista olisi iso asia. Tietysti uskon myös suomalaisten hunajankulutuksen kasvavan, mutta se on hidasta. Vientimarkkinat tarjoavat mahdollisuuden nopeaan ja mittavaan kasvuun.
Kiinan markkinoille Kuningatar-hunaja pakataan Suomessa ja näytteillä varmistetaan hunajan laatu ja suomalaisuus. Purki toiselle puolelle lisätään kiinankielinen etiketti. |
Eli siis Kiinan vauras keskiluokka voi olla valmis ostamaan suomalaista hunajaa, jos sitä olisi tarjolla. Toki Kiinan markkinoilla on jo nyt lukuisia ulkomaalaisia hunajia, joten kilpailu ei ole aivan helppoa.
Iso kysymys on tietysti hinta: suomalainen hunaja ei ole Kiinassa edullinen tuote, joten korkea hinta on pystyttävä perustelemaan hunajan erinomaisella laadulla.
Käytännössä Kuningatar-hunajien matkalla kiinalaiskuluttajien haltuun on tietysti vielä omat mutkansa. Tällä sopimuksella SML on siis myynyt Kuningatar-purkin käyttöoikeuden. Sopimuksen toisen osapuolen, Beijing HKT Trade Co Ltd:n, on vielä hankittava suomalainen hunaja purkkeihin pakattavaksi. Ne kaupat eivät taas tänne meille liittoon kuulu, vaan ovat HKT:n ja hunajantoimittajien välinen asia.
Ja viennin tulevaisuuden kannalta tietysti yksi ratkaiseva seikka on se, että myös suomalaisen hunajan tuotantomäärien pitäisi kasvaa. Tällä hetkellä käytännössä kaikki kotimainen hunaja menee myös kaupaksi omien rajojen sisällä oleville kuluttajille.
Onneksi yleensä kysyntä ruokkii tuotantoa: jos on varmuus siitä, että hunajalle löytyy ostaja järkevään hintaan, niin tietysti se myös kannustaa kasvattamaan tuotantomääriä. Suomeen mahtuu paljon lisää mehiläispesiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti